Turen til Brest 2012, første status

Jeg fikk desverre problemer med å få logget meg på nettet med denne PC som vi har ombord i Folkvang, så rapportene kommer litt forsinket.

Vi startet fra Grovfjord den 26 mai kl 0815.

Da vi hadde passert Lødingen fikk vi kuling Vestfjorden. Pga. dårlig værmelding bestemte vi oss å gå Grøtleia. Da vi hadde passert Skutvik økte vinden på til kuling. Etter en halvtime time var det 66 knop vind rett mot oss i leia. Det var svær ubehagelig. Vi hadde foka hengende opp i riggen. Før vi fikk berget den ned rev orkan den løs og skadet seilet en del.
Vi søkte nødhamn på Holkestad ca kl 16.00.  Kl 21.00  startet vi turen til Bodø. Vinden hadde spaknet til liten kuling. Vi fikk mye sjø da vi kom ut i Vestfjorden med 2 til 4 meter høye bølger og regn. Vi kom til Bodø 28/6 kl.0400. Det var godt å komme i havn da. Turen gikk vidre til Rødø. Vi var fremme der kl 18.30. På Rødøy er det en fin havn med mange fasliteter.Nå hadde været bedret seg betraktelig. fra Rødøy gikk turen til Sanessjøen.  Og nesete dag til Brønnøysund. Det er fotsatt kalt og sørvest kuling med regn. Den 30.05 tok vi landfast i Rørvik kl.14.30.

Neste stopp var på Brekkstad. her var vi kl 20.30. Da vi våknet om morgen på Brekstad var det 4 cm snø på dekket. Fra Brekstad gikk turen til Kristiansund. Turen gikk videre til Larsneset. Her søkte vi nødhavn pga. sterk kuling på Statdhavet. Det kom en mann ned på kaia på Larsneset som hadde seilt mange ganger over Stathavet. Han anbefalte oss å reve ned alle seilene og seile ut langt fra land, så ville det gå fint å komme oss over Stadthavet. Vi revet alle seilene og startet med godt mot neste dag. Da vi kom ut på Stadthavet var det bare bris og bølger etter kulingen på 2 til 3 meter. Neste stoppested var Florø og videre til Bergen.

Fra Bergen fortsatte vi til Haugesund. Her møtte vi mange kjente båtbyggere og reipslagere som var i gang med å bygge verdens største vikingskip. Det er et imponerende skip med mange fine detaljer. Seilet var 275m2 og var sydd av rød natursilke.  Vi stanset også i Egersund og Kristiansand. Fra Kristiansand gikk via Mandal (innerleia) og til Risør. I Risør fikk vi fint besøk av Bår Marskar og Hans Markussen med fruen. Det var veldig trivelig. Dagen etter fortsatte vi til Tønsberg. Her fikk vi den førte smaken på sommer med sol og 19 grader. I Tønsberg fikk jeg besøk av Tommy Torgersen og hans familie. De hadde med seg nystekt eplekake og brød, I Tønsberg fikk vi også besøk av slekta til Nils Skandfer som hadde med seg en halmodel  av en båt som Skandfer hadde bygget. Vi ankom Oslo den 11/6 kl 12.15. Her fikk vi mye fint besøk. Kona og datteren til Gunnar Sønsteby. Stortingsmann Bendiks H. Arnesen. Ledelsen hos Riksantikvarn, og fra Forbundet KYSTEN og Norsk forening for Fartøyvern Og mange av slekte til Nils Skanfer som i østlandsområdet. Vi fikk også besøk av Stein Eriksen og Eva Marianne.

Dette innlegget ble publisert i Brest 2012. Bokmerk permalenken.